ade ke pengikut?

Sunday, December 19, 2010

Suku Abad

Aku kini sedang melangkah ke alam suku abad.. Tinggal lagi beberapa hari sahaja lagi rakan-rakan sezaman dan aku akan menempuhi umur suku abad.... Ye satu abad bersamaan dengan 100 tahun... Setengah abad = 50 tahun, so 1/4 abad = 25 tahun.... 
Bagi rakan-rakan sezaman aku, korang mesti akan melalui fasa-fasa berikut:
1. Bile nak keje? (bagi yang belum berkerja atau tengah nak cari keje)
~~~~ setelah berjaya dapat keje~~~
2. Bile nak dapat keje tetap? (yang ni  bagi orang yang senasib dengan aku @ perkerja kontrak)
~~~~ dah keje tetap boleh buat loan kan?   Senangnya cakap eh.....~~~~~~
3. Bile nak beli kereta? (wohoooo.... baru dapat 1st salary nih.... rilek dulu.. kumpul duit)
~~~~~ Kete kecik pun jadilah... kurang sikit hutang~~~~~
(bagi yang time belaja dulu ade hutang dengan PTPTN ke MARA ke.. hehehe silalah bayar ye... jangan buat tak tahu pulak)
4.  Bile nak kawen??? (duit dah xde mak cik.... Duit gaji habis buat bayar hutang kete je)
~~~~~ alasan ini tidak mematahkan semangat mak cik atau pak cik tu untuk terus bertanya...~~~~~
5. Bile nak ada cahaya mata? (ohhhh mak cik.... saya lum puas honey moon lagi ni....)
~~~~~ ada mak cik tu kesah???~~~~~

Kadang-kadang terfikir tak korang yang kita memang akan melalui fasa-fasa tersebut... Cume cepat atau lambat je nak lalui....

Buat rakan-rakan sezaman....:
1. Yang belum berkerja....
>>> mari kita same2 buat resume..... Hantar je mana2 syarikat yang ada keje kosong....
2. Yang tengah usha keje tetap....
>>> Jom kita buat rayuan kat tempat keje kite supaya diorang serap je kita ni terus as a permanent staff...
3. Yang belum beli kete...
>>> Kete aku yang kecik ni pun maintenance tinggi.... Jadi korang kira lah gaji tu siap2 ye supaya xde lah ter'miss' nak bayar nanti...
4. Yang belum kawen lagi same macam aku
>>> mestii korang dah penat nak tadah telinga sebab ada mak cik - mak cik yang sibuk nak jadi reporter majlis kita nanti kan.... Korang bagi je jawapan yang paling munasabah... macam:
       a) Tengah tunggu kad siap.... 
       b) InsyaAllah soon.... (dengan harapan mak cik tu paham maksud 'soon')
       c) On the way lah ni.... 
       d) Tunggulah kad sampai umah mak cik...
       and
       e) Mak cik ade anak lelaki / pompuan @ Mak cik nak jadikan saya menantu tak?
5. Yang dah kawen....
>>> Kalau ada rezeki dari Allah adalah tu tak lama lagi.... 

Buat rakan2 sezaman, yang mana telah berjaya melalui kelima2 fasa dengan selamat, tahniah diucapkan.... 
buat yang masih melangkah perlahan-lahan seperti aku, same2 lah kita berusaha ye untuk menempuhinya... Moga dipermudahkan jalan oleh Allah untu semua ini... Amin....

1 comment:

  1. Hohoo...lau pnjg umur lagi 5 thn sy merasa menda ni sume..yeah!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...