ade ke pengikut?

Friday, January 07, 2011

Puan Emak Sang Ratu Hatiku...

Tak berniat melukai hatimu
Tak bermaskud mengecewakan kamu
Seandainya semua ini berlaku


Senyumanmu indah bagai pelangi
Mewarnai seluruh jiwa ini
Sayu terdengar suara mesra mu,Ibu

Dan mungkinkah kan terjadi
Maafkan atas segala kesilapan ku
Janji diriku kepadamu ibu
Kan ada selalu
Menemani harimu

Tak berniat melukai hatimu
Tak bermaksud mengecewakan kamu
Seandainya semua ini berlaku, Ibu

Senyumanmu indah bagai pelangi
Mewarnai seluruh jiwa ini
Sayu terdengar suara mesra mu,Ibu



Dari Sudirman Abdul Rahman kepada Aku Shima

24 tahun 9 bulan yang lalu....
"Aduh sakitnya, Doktor tolong saya, sakit sangat ni!" 
Berlari-lari doktor dan jururawat di wad bersalin Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru. 
"Ok, nurse standby. This Puan is ready to deliver"
"Ok Puan, tarik nafas dalam-dalam. OK bile saya cakap teran, teran ye."
"Ok Puan teran....."
5 minit kemudian......
"uwekkkkkk uwekkk....."
Wah gamat wad bersalin tadi dengan suara bayi perempuan seberat 3.01 kg. Sangat comel bayi tersebut....

27 Mac 1986 4.45 a.m 
Segala sakit jerih payah yang Puan Emak lalui kini hilang bile 'aku' selamat melihat dunia dengan tanpa ada apa-apa masalah. Melihat muka 'aku' Puan Emak tersenyum lalu Encik Ayah mengambilku lalu diIqamahkan...

Puan Emak...
Terima kasih Puan Emak
Menggendongku di dalam rahimmu selama 9 bulan 9 hari
Terima kasih Puan Emak
Mempertaruhkan nyawamu melahirkanku
Terima kasih Puan Emak
Membiarkan susumu mengalir dalam tubuh badanku
Terima kasih Puan Emak
Mendengarkan tangisku
Terima kasih Puan emak
Menyuapkanku nasi ke mulutku
Terima kasih Puan Emak
Memberiku pelajaran ilmu dunia dan akhirat
Terima kasih Puan emak 
Menghantarku ke sekolah
Terima kasih Puan Emak
Mendoakan kejayaanku di menara gading
Terima kasih Puan Emak
Atas segala yang telah engkau curahkan
Terima kasih Puan emak
Atas kasih sayangmu
Kerana semua itulah
Aku sayang Kamu, Puan Emak....

Puan Emak, banggakah dirimu mempunyai anak sepertiku? Tentu Puan Emak tengah berbangga kerana anakmu ini kini bergelar seorang guru kerana itulah impianmu, kan Puan Emak?

Puan Emak...
Saat aku terjatuh ketika baru belajar berjalan
Puan Emak terus membangunkan aku
Tidak pernah puas Puan Emak membantuku untuk terus belajar berjalan.
Saat aku menangis kelaparan
Puan Emak, membawaku ke dapur, mengambil pinggan, disendukkan nasi dan lauk ke dalam pinggan, disuapkan ke mulutku.
Saat aku mengadu dibuli oleh abangku
Puan Emak memarahi abangku kerana mempersendakan aku
Saat aku ingin belajar memasak sehingga tanganku terkena kuali panas
Puan Emak mengambil minyak gamat lalu disapukan ke lukaku..
Saat aku terlupa mencuci kasut sekolahku
Puan Emak siap menjemur kasutku yang telah siap dibasuh
Saat aku terpaksa berjaga malam untuk menyiapka kerja sekolahku
Puan Emak setia menemaniku sehigga siap tugasanku
Saat aku tertekan untuk menunggu keputusan UPSR ku
Puan Emak sudah sedia maklum akan keputusanku
Saat aku terhimpit perasaan kerana kehilangan Encik ayah tercinta
Puan Emak mententeramkanku
Saat aku mengambil keputusan PMR ku 
Puan Emak setia menemaniku
Saat aku menghadapi SPMku
Puan Emak sentiasa mendoakaku
Terima kasih Puan Emak 
Atas segalanya...


Puan Emak...
Maafkan aku 
Andai ada terkasar denganmu
Maafkan aku
Andai ada kedegilanku tidak mendengar katamu
Maafkan aku
Seringkali menangguhkan kerja yang disuruh
Maafkan aku
Seringkali membiarkan dirimu keseorangan
Maafkan aku
Seringkali membuatmu susah hati
Maafkan aku
Setiap kali ada perbuatanku yang mengguris hatimu
Maafkan aku
Pernah sekali aku tidak menurut katamu
Maafkan aku
Pernah aku menipumu
Maafkan aku
Pernah aku membuatmu mengalirkan air mata


Puan Emak...
Aku ingin sekali melihatmu tersenyum gembira
Atas kejayaanku kini
Aku ingin sekali membuatmu tersenyum bangga
Dengan pencapaianku kini
Aku ingin sentiasa berada di sampingmu
Kerana aku ingin membalas jasamu..

Duhai Puan Emak Sang Ratu Hatiku....
Dari dasar hati ini, aku sangat menyayangimu...


9 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. puisi dialun menjadi satu penceritaan...tq join contest..link anda telah dimasukkan ke dalam list contest blog saya...tq

    ReplyDelete
  3. kirim salam ngan puan emak eir... hehehe

    ReplyDelete
  4. salam


    semoga kasih sayang yang ada dihati anda untuk ibu anda itu akan kekal untuk selamanya :D

    ReplyDelete
  5. Salam. Beta terharu... wuuuu...
    sok sek sok sek :(

    ReplyDelete
  6. semuga Allah sentiasa bg ksihatan
    pada bonda anda,,

    salam from russia,
    just followed ur blog , ;)

    ReplyDelete
  7. Semoga Berjaya Untuk Contest Nie ^.~

    ReplyDelete
  8. Uhu..touching tgk post ni..gud luck ok..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...