ade ke pengikut?

Saturday, December 17, 2011

Apam pisang coklat... lagi percubaan berani

Assalamualaikum.
Kan dah ku katakan, memang aku tengah jadi penternak lemak amatur disamping menjadi chef kat rumah. Oleh kerana tentera aku kat umah ni ada 8 orang, maka aku kena sentiasa memastikan bekalan makanan adalah sangat mencukupi. Kalau tak, alamatlah akan kedengaran pertempuran yang sangat amat dahsyat sekali ketika aku bersenang lenang. Hurmmmm, nak buat macam mana kan nasib aku ler jadi mak usu mereka.

Petang tadi aku try cari resepi apam pisang. Tapi semua resepi yang aku cari kena guna gula perang atau gula merah. Tapi unfortunately, gula perang tiada stok kat umah aku ni. Nak keluar ke kedai malas disamping wallet aku yang semakin menipis ni.

Maka aku telah dengan bangganya menukar resepi kak noorana menjadi resepi aku apam pisang perisa coklat. hahaha. Resepi asal disini.

Nilah resepi aku, ubahsuai sikit je

Bahan-bahan:

2 biji telur (dipukul hingga kembang)
2 cawan tepung gandum*
2 sudu besar serbuk koko*
1 sudu kecil soda bikarbonat*
1 sudu kecil baking powder*
ayak bahan-bahan*
sedikit garam
1 cawan minyak masak
8 biji pisang 40 hari/ 12 biji pisang lemak manis (dilenyek)

Cara-cara:
Campurkan bahan-bahan yang telah diayak berserta garam dan gula. Kemudian masukkan telur yang telah dipukul kedalam dan gaul rata. Masukkan minyak masak dan gaul hinga rata. Setelah itu masukkan pisang yang telah dilenyek dan gaul hingga sebati. Biarkan adunan selama 10 minit (tujuannya adalh untuk merehatkan adunan dan membenarkan gula cair di dalam adunan). Panaskan pengukus dengan api sederhana. Sapukan acuan dengan minyak supaya mudah dikeluarkan selepas masa. Isikan adunan 3/4 acuan dan kukus selama 15-20 minit atau hingga masak.

Then siap untuk dingap oleh tentera-tenteraku...


~~~~ Selamat mencuba ~~~~

2 comments:

  1. bila nak bwk ke IPG aku nak rase..

    ReplyDelete
  2. hehehe, nak ke ipg lagi ke? tak sanggup aku beb

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...