ade ke pengikut?

Friday, December 11, 2009

Pagi Jumaat Yang Indah

Assalamualaikum..
Awal pagi aku bangun, rasa damai sangat. Tapi bila buka tingkap x nampak ape2 lagi cuz gelap lagi kan subuh tu. Then aku pun lunaskan tanggungjawab aku sebagai Hamba Allah Yang Maha Esa. Bile start kul 7pg keadaan kat luar dah terang. Dengar burung berkicau rasa macam bestnye dunia ni. Aku rasa macam hepi sangat hari ni, entahlah aku sendiri pun x pasti kenapa. Aku pun kemas umah, sapu sampah, mop lantai then basuh baju. Siap semua tu dalam lebih kurang kul 8.30. Then aku pun ambik kamera aku terus menuju ke halaman rumah dan jalan. Hehehe. Nak tahu aku buat ape? Aku saje test skill ambik gambar. Hahaha. Xde lah aku nak ambik gambar timun tikus yang aku cakap ari tu kat last post. Tengah aku ambik gambar, tibe2 amak aku tanya,
Mak: Kau ambik gambar ape tu?
Aku: Ambik gambar timun tikus
Sekali berdesing mak aku kenakan aku
Mak: Sapa cakap tu timun tikus?
Aku: Uda (kakak aku)
Mak: Banyak lah kau. Tu namanya Letup2
Meletup gak telinga aku dengar. Aiseh wrong number plak. Tapi bagus gak mak aku cakap, sekurang2nye aku tahu gak yang tu bukan pokok timun tikus tapi letup2.


Ni ha gambar pokok letup2 tu beserta bunga dan buahnya.




Bunga yang sedang berkembang di waktu pagi




Ni buahnye.... siap ada sarung lagi


Buah yang dah masak


Buah yang dah masak dan sesuai dibuat biji benih


Then aku pun meneruskan perjalanan ke jalan depan umah aku. Aku jumpa gak pokok timun tikus yang aku cakapkan tu. Hehehehe. Kali ni betul nama pokok ni timun tikus. Kalau x caye ni aku dah ambik gak gambar timun tikus tu.



Inilah hasilnya, ada 2 jenis timun 1 yang bulat dan 1 lagi yang panjang...













Sebenarnya banyak lagi tumbuh-tumbuhan yang tersembunyi yang beum aku cover up lagi. Nanti kalau aku rajin ke kebun, aku udate lah pokok yang jarang dijumpai sekarang...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...