ade ke pengikut?

Saturday, October 16, 2010

srot sret2 hidungku

korang pernah tak terasa macam nak potong hidung
pastu cuci pakai dettol sebab nak hilangkan kuman
pas dah siap baru pasang balik
then lega sebab selsema dah hilang...
penah tak?

huhuhu...
kan bagus kalau boleh buat macam tu
virus influenza datang masuk dalam badan aku ni
influenza je eh xde huruf2 yang belakang influenza tu
cecema ar kite...
ada tak orang yang tak pernah kena selsema?
seirus xde...
hehehe
yelah virus influenza ni memang dah sebati dalam badan manusia
menyerang bila2 masa je
sebenarnya selsema ni adalah perkara biasa
orang dewasa akan mendapt selsema 1-2 kali setahun
manakala kanak2 pula akan mendapat selsema 6-12 kali setahun..
hurmmm
ini adalah info yang aku dapat dari efarmasi.com.my

gejala2 selsema adalah :
  • sakit tekak
  • bersin
  • bendalir dlaam hidung
  • sakit kepala
  • sakit badan
  • mata berair


jadi macam mana nak menjaga diri bila dah dapat selsema ni?

  • rehat
  • makan ubat
  • minum banyak air (air masak paling bagus)
  • dan banyakkan sedut nafas dan hembus nafas
  • tidur secukupnya
so apa yang perlu di buat tu buatlah
aku pun dalam proses berehat
banyak dah air aku minum
dan banyak jugalah aku ke toilet
tapi takpe bagus untuk kesihatan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...