ade ke pengikut?

Tuesday, October 12, 2010

ubi....ibu..

yu... u
bi ai..... bi
ubi...
ubi adalah sejenis tumbuhan yang buahnya berada kat bawah..
ish ish ish
mana ada pelik..
betul lah tu
buah ubi ada kat bawah...
x caye?
meh kita tengok


kan aku tak tipu...
menurut kata cik puan seri emak..
ubi ni ada mcm2 jenis


ubi kayu
ubi keledek
ubi keladi
n yang aku tahu korang pun suka makan
ubi kentang
tapi entry kali ni aku nka cite pasal ubi kayu
ubi kayu pun ada mcm2 jenis
ada ubi merah ataupun orang panggil ubi kapas...
ada ubi kuning
sebab warna ubi tu kuning
ada ubi putih...
ubi yang biasa orang buat kerepek ubi tu
and satu lagi jenis ni memang pelik ckit
sebab ubi ni ada buah kat bawah n kat atas..
ubi hijau..

banyak sebenarnya kegunaan ubi ni
boleh direbus, buat kerepek, buat kuih bingka, kuih ketuk ubi, ubi goreng,dan yang paling aku suke
masa arwah nenek aku ada lagi
beliau suka buat bergedil ubi..
memang syiok wooo.
betul2 ho liou.. ( betul ke ejaan aku ni?)
hahaha

tapi cik puan seri emak ada cite lah
masa zaman jepun jajah tanah melayu dulu
ubi lah jadi makan ruji
sebab beras kena catu...

tapi memang marvellous lah..
makan ubi rebus cicah dengan sambal tumis pastu minum air kopi.. memang terangkat
kaw kaw...
hingga menjilat jari
lagi2 kalau time tu tengah hujan n kesejukan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...