ade ke pengikut?

Friday, October 15, 2010

terbaeklah

"makan makanan menggunakan mulut, mengunyah makanan menjadi molekul-molekul mini, menelan, meresap maka mengeyangkan..."
hehehe
jadi tak aku buat ayat menggunakan huruf M
hahaha
makan makan dan makan
ye makan untuk hidup
tapi adakah hidup untuk makan?

tu cite lain
yang aku nak kongsi sekarang ni adalah

Apakah 10 makanan terbaik untuk golongan kaum hawa (pompuan)?

1. Avokado
Kandungan: Asid lemak tidak tepu, potasium, beta karoten, klorofil, vitamin A, B kompleks, D dan E.

Khasiat: Berfungsi menurunkan kadar kolestrol "JAHAT" dan meningkatkan kadar kolestrol "BAIK" (kolestrol pun ade jahat n baik ke?) serta membantu menjadikan rambut dan kuku lebih sihat dan cantik selain bagus untuk mengawal masalah diabetes.

2. Strawberi
Kandungan: Antioksida, asid folat, vitamin A dan C, zat besi serta indeks glikemia yang rendah
Khasiat: Berpotensi mencegah penyakit jantung, kerosakan mata dan saraf serta degrenasi sel di seluruh tubuh dan menguatkan gusi, menyegarkan mulut dan melembapkan kerongkong (ada juga yang kata boleh memutihkan gigi kalau dicampurkan dengan lemon)

3. Minyak kelapa
Kandungan: Lemak trigliserida rantaian-sederhana (medium-chained triglycerides) yang memudahkan makanan diserap dan ditukarkan kepada tenaga.
Khasiat: Menambahkan tenaga tetapi tidak menggemukkan badan, malah sangat bagus untuk diet dan berperanan mempertahankan kadar kolestrol sihat dan meningkatkan metabolisme badan dan baik untuk rambut dan kulit. (jom mandi minyak kelapa pasni. hehehe)

4. Brokoli
Kandungan: vitamin A, C dan K, asid folat dan zat besi
Khasiat: mengurangkan risiko kanser perut dan payudara, baik untuk wanita hamil kerana dapat melindungi janin dan mencegah anemia (ye pasni aku akan makan brokoli) dan dapat meningkatkan daya kerja otak

5. Kacang soya
Kandungan: Isoflavan yang berfungsi seperti estrogen
Khasiat: mengurangkan risiko kanser rahim

6. Yogurt (aku suka yogurt)
Kandungan: Probiotik (bakteria yang mampu melindungi usus), kalsium, vitamin B dan protien
Khasiat: mengurangkan risiko kanser payudara, mencegah jangkitan pada vagina, meningkatkan kekuatan tulang dan mencegah osteoporosis serta melancarkan proses pencernaan.

7. Ikan Salmon (ikan mahal ni)
Kandungan: Omego 3 dengan DHA dan EPA (mcm iklan susu plak) yang tinggi protein, vitamin B12 dan vitamin D
Khasiat: menurnkan risiko penyakit jantung, strok, hipertensi dan mencegah penyakit Alzheimer serta menyihatkan kulit kepala.

8. Tomato
Kandungan: Antioksida dan likopen
Khasiat: mencegah kanser payudara, memerangi penyakit jantung, melindungi kulit dari sinar UV (untuk awet muda)

9. Lobak Merah
Kandungan: Vitamin A, D dan E, antioksida serta karoten
Khasiat: baik untuk mata, menurunkan risiko penyakit kanser, melembapkan kulit dan memelihara kecantikan rambut dan kuku

10. Jus Oren
Kandungan: Vitamin D, C, antioksida, beta karoten, flavonoid dan karotenoid
Khasiat: mencegah osteoporosis serta menurunkan risiko kanser payudara dan ovari



Dalam 10 senarai makanan terbaik tu aku hanya makan 7 sahaja
iaitu strawberi, yogurt, tomato, ikan salmon, kacang soya, jus oren n lobak merah
hurmmm so pasni aku kena berusaha untuk makan kesepuluh-sepuluh nya
dan dari 7 makanan yang aku makan, yogurt menjadi pilihan aku
sebab habis je aku type entry ni
habis satu cup yogurt nestle aku makan. hehehe

tara....




macam2 flavor aku beli...
hari2 aku makan
sebab...
sedap.....
hehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...